21042017 // familieshoot



























Ter ere van mijn 2000e bericht op instagram gaf ik een fotoshoot weg aan een moeder die het verdiende. Leuke bijkomstigheid was, dat deze moeder mij bij Lev en Noor heeft bijgestaan in de eerste dagen na de geboorte als kraamhulp. 
En zoals een echte lieve moeder dat doet, wilde ze met haar hele gezin op de foto. 
Omdat het ernaar uitzag dat het zou gaan regenen, zochten we een locatie binnen. Elke willekeurige kas leent zich voor zo'n project. In een kas heb je ook heel mooi licht. Afgezien van wat spetters aan het einde van de shoot, viel het allemaal reuze mee met het weer en konden we ook in de kleine boomgaard nog wat foto's maken. Zo zie je maar weer dat het helemaal niet stralend hoeft te zijn, om leuke foto's te maken. En wederom geniet ik ervan om het geheel vast te leggen zoals het is. Je ontkomt niet aan poseren, maar die spontane momenten blijven het leukst. Dan maar niet alle neuzen dezelfde kant op. 
Bij deze een selectie. 

Ik heb een nieuw bewerkingsprogramma en meteen maar even het één en ander uitgeprobeerd. Normaal roep ik dat ik niet van de filters ben, maar het heeft ook wel weer wat. 

12042017 // de held-op-geitenwollen-sokken-dag



Ik stel me regelmatig kwetsbaar op als ik schrijf op mijn blog of social media. Soms kan me dat niets schelen, soms word ik er onzeker van en soms krijg ik zulke mooie, open en persoonlijke reacties dat ik er blij van wordt. Soms volgt er dan iets moois op, zoals dit keer.

Op 7 februari schreef ik; "better an oops than a what if"
Zoveel dromen. Zoveel plannen... heerlijk, maar ik werd er ook onzeker van. Als mensen je lacherig "Mevrouw Wispeltuut" noemen. Als je vertelt waar je mee bezig bent en er wordt gereageerd met; "o, heb je weer een nieuwe bevlieging?" dan schoof het idee weer voor me uit. Ik wil te veel, dacht ik streng. Ik ben niet professioneel genoeg. Ze zien me al aankomen. En wat als ik het over een poosje niet meer leuk vind? Ik val teveel op. Ik wijk teveel af, met al die ideeën. Ga wat zinnigs doen. Iets normaals. Iets in je comfortzone, liefst niet te groots.
Ik praatte elk plan uit mijn hoofd. Of ik begon eraan en liet het weer doodlopen. Zat ik soms te wachten op aanmoediging en bevestiging? Ben ik daar zo afhankelijk van? Blijkbaar. Ik zat te wachten op iets of iemand. Op mezelf.
Vorige maand heb ik een knoop door gehakt. Ik heb mezelf afgevraagd waarom ik het wilde. En hoe. En ik ben stapjes gaan zetten. Ik heb oproepen geplaatst. Heb contacten gelegd. Ik vond het zo eng. Echt.

En nu het concreter wordt, valt het op z'n plek. Komt er rust in mijn hoofd. En doe ik dingen waar ik blij van word. Er valt van alles samen; het stylen, contact met mensen, de foto's, het delen... Dit maakt me blij en hier maak ik ook anderen blij mee. En hé, misschien wil ik volgend jaar een boek schrijven. Het jaar daarop een eigen bloemenwinkel. En het jaar daarop dierentemmer worden. Ik noem mijzelf niet voor niets "Wispeltuut"."

De reacties waren hartverwarmend. Onder het bericht, maar ook via de mail. Heel persoonlijk en net zo kwetsbaar. Het hield me bezig. Ik kreeg plannen en ideeën. Alweer.

En op 28 februari schreef ik dit:
"Allow yourself to be a beginner. No one starts of being excellent." Het is hollen of stilstaan hier. Het gevoel dat ik alles kan of juist niets. Onlangs las ik ergens dat een creatieveling vaak wild-enthousiast kan brainstormen om vervolgens in hetzelfde tempo alles 'klein te denken' en uiteindelijk niets doet. Ik herken mezelf daar wel in. En als ik er iets over schrijf, merk ik dat er meer herkenning is. Het niet durven. De lat (te)hoog leggen. Afwachten. Het denken niet te kunnen. Ik wil daar wat mee. En voordat ik iets roep wat ik uiteindelijk niet van de grond komt... Nee, ik zeg het gewoon; ik wil graag een inspirerende en motiverende dag organiseren voor twijfelaars. Voor dromers. Voor de onzekeren onder ons. Voor de helden op sokken en de doemdenkers. Een dag met mooie en fijne dingen. Een dag om je ei kwijt te kunnen of uit te broeden... Iets voor jou? Waar zou je het dan over willen hebben? Laat het me weten!

En weer dezelfde respons als bij het vorige bericht.
Ik zat even in een draaikolk van activiteiten (en ook: ik schoof het stiekem voor me uit), maar nu er meer ruimte in de agenda komt, komt er meer ruimte in mijn hoofd voor wilde plannen. Heerlijk wilde plannen. En zo kwam het dat ik een datum prikte. Die dag wil ik graag vormgeven op D.V. dinsdag 20 juni 2017

Zo'n vijf uur lang ontmoeten en ont-moeten, brainstormen, inspireren, motiveren, luisteren, vertellen, knippen en plakken, vormgeven en creëren.
Klik hier voor meer informatie. Ik hoop tot ziens!

10042017 // Amsterdam - het Rijksmuseum







Toerist in eigen land. Helemaal compleet met camera, in marstempo langs de grachten van ons Amsterdam. Eindelijk een keer in het Rijksmuseum geweest - waar ik gerust dagelijks een bezoek aan zou kunnen brengen om te staren naar het moois en elk kunstwerk uit te pluizen. 

Ik heb me vermaakt over de hordes mensen, verwonderd over dat ik in eigen land voornamelijk in het Engels aangesproken werd en genoten van alle winkeltjes, waarvan ik de vintage-kledingwinkels haast het leuks vond.
En dan al dat lonkende lekkers; van verse sap tot knapperige croissant. Yum. (Ik gunde me overigens niet de tijd om rustig te gaan zitten. Ik wilde vooral heel veel zien. Zelfs fotograferen heb ik weinig gedaan. Maar ach, het ging tenslotte om de beleving...)
Bij deze een indruk. Vooral van het Rijksmuseum. Ik was er nog nooit geweest en ga er zeker eens naar terug!





Vincent van Gogh - ik vind hem toch altijd wat zielig. Hij kijkt wat treurig of met een lege blik. Zijn schilderijen ogen houterig, stuntelig. Maar de streepjestechniek lijkt me een leuk idee voor een tekenles.

Gezellig met z'n allen kijken naar Rembrandt z'n Nachtwacht... Ik citeer mezelf op instagram: "Ik moet eerlijk bekennen een barbaar te zijn en bij binnenkomst te denken; "Er hangen hier drie doeken, wat maakt die van Rembrandt nou anders?" Maar dan zie je het licht en de schaduw, de kwastjes op een mouw, de details terwijl hij lang niet zo precies schilderde. Echt. Wat groots!"
Stiekem heb ik meegeluisterd met een gids, die het één en ander verklaarde. Ik ben dan ineens onverzadigbaar en wil alles weten over elk schilderij.

 Dit beeld grijpt me aan. "De verdrijving uit het paradijs", Cornelis Poelenburch. Schaamte, berouw, verdriet... het was zo goed in et paradijs. Zo dicht bij God. En toen zo ver weg. (Gelukkig is er een weg terug!)
De Bijbelse taferelen - erg Hollands en Middeleeuws weergegeven met ronde, bleke mensen en grazende koeien - spraken me aan. Van gruwelijk tot beeldschoon. De vanzelfsprekendheid waarmee menig schilder Bijbelse werken maakte... de Bijbel was in die tijd zo bekend. En het hangt daar toch maar voor zoveel bezoekers die er niet bekend mee zijn... mooi.



Ja sorry, deze meneer was zo enthousiast aan het vertellen over de liefdesbrief van Johannes Vermeer... hij had het er warm van.
Ik heb er geen verstand van - laat dat duidelijk wezen - maar Vermeer vind ik zo heerlijk gewoontjes. Een kast vol rommel, een arbeidershuisje... Zo mooi als hij een stille handeling als het schenken van melk kan vastleggen... (jammer dat het meisje er niet hing).
Schilderen gaat veel hoger dan fotograferen; een camera vangt het werkelijke beeld, bij schilderen moet de kunstenaar het toch echt zelf vormgeven. Tot in de hoekjes uitgewerkt, over elk voorwerp nagedacht.
Het viel me op dat ik vooral de allerdaagse taferelen mooi vond. Net zoals ik fotografeer. Ik ben niet zo van de heldhaftige krijgsheren, landschappen en tutterige kantkraagjes. Omdat ik me er niet in herken, denk ik.

Wat een kunst om zijde stof te laten glanzen, de molen in het water te laten weerspiegelen alsof het water elk moment het schilderij uit kan stromen, een simpel bosje asperges... nou doe het maar eens na!
Wat ook een kunst op zich is; het ontrafelen van de betekenis, de symboliek in voorwerpen, het verhaal wat je kunt maken van een doek. Ik houd er van een beetje weg te dromen en te fantaseren bij de tafereeltjes.









Heel mooi om gezien te hebben (het gebouw is al mooi op zich). Een aanrader! Tip, maak een goede studie van de folder, die je bij aankoop van je toegangsbewijs krijgt. In het museum zelf vond ik het niet duidelijk aangegeven en de beveiliging let meer op of je met je neus niet te dicht bij een doek komt. Ze hebben werkelijk geen idee waar wat hangt (de sufferds, je loopt nota bene betaald in een museum...)

Helaas vloog de dag voorbij en terwijl de zonnestralen veranderden van kleur, strompelde ik naar het station (ik had me toch een blaar!)
Leuk ook, zo'n kermis op de Dam. Maar niet heus. Ik vind het haast oneerbiedig, tegenover het monument dat daar rustig staat te getuigen van vrede, waar duiven symbolisch op rusten. Maar dat terzijde. Ik ben ook lekker high geworden van al die wietwalmen... wonderlijke stad toch.
Toen de trein het Gelderse landschap ingleed, vond ik dat toch ook wel weer heel aangenaam...



Nog eentje dan. De nachtwacht. Vlak voor sluitingstijd was de zaal bijna vrij van bezoekers en kon ik 'm er netjes opzetten. (Wist je trouwens dat er aan  alle kanten repen afgesneden zijn, omdat'tie na een verhuizing niet pastte op de muur? En dat is hops, weggegooid. Jammer, jammer, jammer.)