29082017 // banana dream pie - mijn versie





Ik maakte onlangs deze taart. Havermoutbodem, room en bananen met karamel en gouden spikkels. Lekker makkelijk te maken en ook heel lekker om op te eten. Spoiler alert; dit is niet geheel suiker- of E-nummervrij. Ik zeg het er maar even bij.

De bodem maak ik altijd - ongeveer - zoals deze staat beschreven in HAVERMOUTJE van Pascale Bonnier en Mathijs Kok (blz. 158). Heel precies gaat dat bij mij niet, want soms heb ik een ingrediënt niet in huis of vergeet ik iets... dat zou je niet moeten verbazen.

50 gram havermeel, 250 gram speltbloem, 1 ei(dooier - maar ik wil niets weggooien dus kwak het hele ei erin), 30 gram (kokosbloesem)suiker een snufje zout en 175 gram kokosolie. Dit geheel mixen, kneden en koelen. Daar heb ik zelf weinig tijd voor, omdat ik altijd te laat begin. Je stampt dit deeg met beleid in de vorm - een lage is mooi en dan in 10-15 minuten bakken in de oven op 175 °C.

De room kun je maken zoals je zelf wilt. Gebruik Monchou of een andere roomkaas, eventueel gesteund door opgeklopte slagroom. Ik doe hier verder niets door (of soms toch wel vanillesuiker); het is juist een lekkere combinatie van zure room met de zoete bananen en karamel.
Nu we het toch over de banaan hebben; die snijd je dus lekker bourgondisch boven de taart en laat je willekeurig neerploffen in de room. de uiteinden - ja ik verbruik graag alles - leg je gewoon met de bibs naar onderen voor de mooiigheid. 
Dan karamel gieten naar eigen inzicht. Je zou de karamel nog kunnen zouten met korrels zeezout voor een nog fijnere smaakexplosie. De echte bakkers maken de karamel zelf, ik kocht het flesje kant en klaar bij de supermarkt. Daar hadden ze ook van die leuke gouden spikkels die haast te hard zijn om te eten, maar wel heel mooi staan. 

Dan is het een kwestie van aansnijden en opeten, dat lukt wel zonder verdere instructie denk ik. Voor degenen die toch wat meer beeld willen bij mijn werkwijze; kijk even naar onderstaand filmpje. 

Deze taart is geïnspireerd door de banana dream pie van mijn zus, maar dat is zo'n kasteel - dat zie ik dan weer niet zitten. Van haar taart kun je ook maar een klein stukje eten. Van mijn variant kun je lekker een fiks punt afsnijden. Ha!


1 opmerking:

  1. Bettina8.9.17

    Ik heb deze vorige week gemaakt!! Heerlijk! Had toevallig alle ingrediënten in huis. Alleen monchou hoeven halen. Voor herhaling vatbaar! (Vond mijn vader ook! :-) )

    BeantwoordenVerwijderen