29092016 | fotografie met een rolletje










































Hier word ik zo blij van. Echt. Ik was net een klein kind aan de kassa bij de HEMA. Ze ontwikkelen daar dus nog rolletjes en dan zetten ze de foto's ook nog op cd. Fijn is dat. En hier zijn ze dan - al dan niet mislukt. Ik houd van het korrelige, het zachte, het onscherpe. Met deze manier van fotograferen is het niet erg dat er wat te licht of te donker is. Een bewogen foto, of een bewegend voorwerp, alles kan. 
Ik weet niet wat het is. Samen met de nostalgie van het fotograferen in de hoop dat de foto lukt, de beperking van een rolletje, het zelf instellen van de camera en het wachten op het ontwikkelen. En dan de blijdschap over de foto's die eruit springen; een blik, een lichtval of een fijne situatie die je hebt kunnen vangen.
Ik kan niet wachten op het volgende rolletje om nog meer uit te proberen. Ik heb namelijk ook nog een lens en een flitser liggen.
Ik kan de foto's eventueel nog bewerken. Maar nee, dat hoort niet. Je eet toch ook geen hamburgerbroodje van een fastfoodketen in een driesterrenrestaurant?

En o ja, het eerste rolletje is verloren gegaan tijdens de 'bevalling'. Verkeerd uit de camera gehaald. Ach. 

2 opmerkingen:

  1. Alsof ik weer terug ben in mijn jeugd.. niets veranderd, de zachtheid, de kleuren en ik ruik haast de geuren van toen..! Mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wat heerlijk dit. Ik ken helemaal het spannende gevoel van het ophalen van het rolletje en het rustige gevoel van foto's maken met zo'n camera. En er zitten zulke prachtige plaatjes bij! 0013 en 0006 vind ik het mooist :)

    BeantwoordenVerwijderen