23082016 | lekker weertje koekepeertje


Bikini's uit de kast en vergeet je niet in te smeren, joehoe lekker weertje, koekepeertje. Wij genieten er hier in ieder geval van, al is voor de oudste de school weer begonnen.
Zomaar even een huis- tuin- en keukenblog met de foto's die ik afgelopen weken maakte (wat moet ik er anders mee). 

Met de tarwekorrels - als echt buitenmens weet ik niet eens zeker wat het waren - kon ik eigenlijk net niks, dus heb ik ze weggegooid.  Niet voordat ik de kinderen uitgelegd heb wat kaf en wat koren is - met een mooie Bijbelse les erbij. Is het toch niet helemaal doelloos gegroeid (en verdwaald in onze tuin). Dan de pruimentaart. Ziet er beter uit dan dat'tie smaakte, als je niet van zuur houdt. Misschien ben ik een zuurpruim of juist een zoetekauw, maar ik houd me aanbevolen voor een wat smakelijker recept. Of misschien waren mijn pruimen nog te zuur. Deze taart was overigens naar het recept dat ik hier vandaan plukte. Wel heel tof om die bodem te maken met die verdikte vanillekwark; dat onthouden we!


Geen eigen oogst, maar wel heel leuk buiten; de barbecue. Ik ben eigenlijk niet zo'n roofdier, maar dit was lekker. En vooral gezellig bij de vrienden in de tuin. Misschien toch maar eens zo'n ding aanschaffen. Vooral dat roken was lekker, met belachelijk dure snippers hout, maar dat gaf dan wel weer een heerlijk smaakje. De volgende keer hakken we de spaanders zelf, besloten onze stoere mannen. 






Dit heet: pronken met andermans bladeren, want ik heb alleen maar geoogst en verder alleen maar gekeken hoe onze buurman vol toewijding deze moestuin onderhield. Maar hij ging op vakantie en dan is het toch ook jammer om het verloren te laten gaan. Dus mochten wij een hapje eten uit deze tuin. Ook leuk, zo'n moestuin. (De tuin bij de buren is altijd groener.) Maar ook veel werk. Wie weet, ooit, in de toekomst... Het is zo leuk en leerzaam ook voor de kinderen. Misschien hebben ze dan later iets meer doorzettingsvermogen als hun moeder, ha!

Voorlopig mag ik al bijna aan het plukken van de appels beginnen; de (overrijpe) pruimen waren hier al eens gepasseerd, maar toch nog wat plaatjes.
Noor loopt, zoals je kunt zien, constant op haar blote voeten en stond vanmorgen op een naaktslak om het af te leren, brrr!




Ook heel leuk dit; pruimen verwerken, omdat het er zoveel zijn. De prut (wat was het - compote of toch jam, wat is het verschil) ging overstuur omdat die schattige weckpotjes niet geheel dicht bleken te gaan. Ik heb er wel nog een paar heerlijk opgemaakt door de yoghurt. Yum.
De sap was heerlijk, maar ook die flessen trokken niet goed vacuüm, zodat ik ineens hier mijn illegale bierbrouwerij had. Of het verantwoord is, weet ik niet, maar het was wel lekker, die gegiste sap. En ik was weer een middag van de straat, moet je maar denken. Ik had overigens beter mijn ramen kunnen gaan wassen, zie ik...



Leuk verhaal dit. We hadden een vrijdagavon onze buren te eten. Aangezien het wat frisjes was, buiten, aten we binnen. Ging prima, met onze nieuwe biertafel die eigenlijk voor buiten is bedoeld. Oud gordijn van de IKEA erover en een vaas met wat bloemen uit de tuin... Het was gezellig en lekker (toch, mensen?) en verzadigd vielen we die avond in slaap. Tot ik de volgende morgen verschrikt wakker werd. Bij het ontwaken passeert bij mij meteen het dagprogramma. Wat gaan we doen? Wat moeten we nog doen...? En toen realiseerde ik me dat we die ochtend nog visite kregen. Best veel visite. En die avond ook. Ik had  niet veel meer in huis dan een blik bonen - ok, iets meer dan dat - dus ben door de supermarkt gehold. Je begrijpt; geheel stressvrij was ik die dag niet, maar ik moet zeggen dat de JUMBO me met hun kant-en-klare schelpbodem en banketbakkersroom flink uit de brand heeft geholpen!



Hoe vinden jullie mijn buitentapijtje? Gewoon de eerste en beste die ik tegenkwam bij de kringloop. Zo krijg je het idee dat je een soort buitenkamer heb, heel "huischelijck". Lampjes, bloemen uit de tuin en een tak van de appelboom (dat zag ik bij saarmanche op instagram zij heeft altijd zulke fijne, inspirerende plaatjes van hun huis!).

Zo gaat dat hier dus. 

Nu is de vakantie weer voorbij. Vroeg op (gaap) en de agenda slibt ook langzaam aan weer dicht. Niet helemaal dicht, want dat wil ik niet meer. Tenzij het met allemaal fijne tuinfeestjes is enzo. Of fotoshoots, want hé wat leuk, er komen steeds meet aanvragen binnen. Leuk, leuk, leuk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten