08102015 | boer, wat zeg je van mijn kippen



Onze kippen zijn dus dood. Daar valt niet meer zoveel over te zeggen. Maar daar wil ik het ook helemaal niet over hebben.

Ik heb het liedje altijd al vreemd gevonden, ook als kind al. 
'Boer wat zeg je van mijn kippen?
Boer wat zeg je van mijn haan?
Hebben ze dan geen mooie veren?
Of staat jou de kleur niet aan?'

Hoezo? Ik vond het maar een onaardige boer. Blijkbaar vond'tie de kippen niet mooi of hij was erg kritisch. Maar in feite zing je dat niet. (Het was mijn gevoelige hartje die dat invulde.) De tekst is van een onzekere kippenhouder - ik zou het kunnen zijn als ik nog kippen had gehad. Hij vraagt zich af wat de professionele boer ervan vindt.

Welkom in de wereld waarin het heel belangrijk is wat anderen van je vinden. Welkom in de wereld waarin het ook gewoon zo ís dat men er al snel een oordeel over heeft.
Neem de vluchtelingen uit Syrië en omstreken. Dat ene kind op school. De hoogte van de heg van de buren. We schromen er tegenwoordig ook niet voor om dat kenbaar te maken, rechthebbend als we zijn. Het is om onzeker van te worden. Zie ik er goed uit? Doe ik het goed? 

Oordelen en geoordeeld worden. Vandaag kwam ik twee heel mooie afkortingen tegen die ik met jullie wil delen. 

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander (dus niet gelijk een mening vormen over een boer die je nooit hebt gesproken) en;
'laat je OMA thuis' (Oordeel Mening Advies). 
Luister eens naar iemand. Stel vragen Wees niet zo streng voor een ander. En voor jezelf. 

Zomaar een lesje sociale vaardigheden op een doorsnee donderdagmiddag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten