14092015 | onderzoek


Onlangs kreeg ik de vraag om mee te werken aan een onderzoek naar thuisblijfmoeders en - vaders. Ze willen weten hoeveel je zou 'verdienen' aan salaris, wie dat dan ook zou moeten betalen. Ik werkte eraan mee en mij werd verzocht dit ook te delen met anderen. Voíla. Doe je mee? Klik dan HIER.

Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw zo'n onderzoek ik, want zeg nou zelf; hoeveel uur per week besteed jij aan het uitzoeken van kleding en haren doen van de kinderen? Hoeveel uur verleen je medische zorg (van pleisters plakken tot het geven van medicijnen)? Maar goed, het komt er vast op neer dat ik een meer dan zestigurige werkweek heb. Alleen al met opvoeden ben je constant bezig. 

Anderzijds vraag ik me af of mijn taak te vergelijken is met een baan. Kijk, een Nobel-prijs voor mijn inzet zou niet misstaan, maar salaris?
Overigens hoef ik voor mijn huisvrouwenbestaan geen salaris. Het is - naar we hopen - een vrijwillige en duurzame investering voor de toekomst van onze kinderen en uiteindelijk de maatschappij. Ik denk niet dat dergelijke onderzoeken de regering ervan overtuigen dat niet alle moeders hoeven te werken. Ik wil hiermee ook niet bewijzen dat ik ook waardevol ben op mijn plaats hier thuis, want dat geloof ik nou onderhand wel. Ik denk niet dat cijfers en euro's uit kunnen drukken welke 'marktwaarde' ik heb. Kunnen ze dat überhaupt?

Het zette me wel weer aan het denken over mijn time-management. Ik ben namelijk niet heel goed in het kijken op de klok. Hoeveel uur ben ik bezig met het wassen en poetsen? Geen idee, ik houd dat niet zo bij. (Moet dat?) Nadeel van deze flexibiliteit en vrijheid is dat het ook allemaal in de soep kan lopen. 
Vanmorgen heb ik bijvoorbeeld in plaats van als een tornado door het huis te gaan, met twee vriendinnen koffie gedronken. Dat kan gewoon. Hoe heerlijk is dat? Nadeel is dat ik vervolgens nu niet meer vooruit te branden ben, omdat ik niet in m'n maandagmorgen-flow zit. Haha. We proberen er nog iets van te maken. Gewapend met poetslap en emmer sop op naar de porseleinen troon en de rest van het sanitair. We hebben tenslotte de hele week nog om de schade in te halen. 

Fijne maandag!

1 opmerking:

  1. Martina14.9.15

    Haha, porseleinen troon! Geweldig.
    Geniet van deze week met je gezin, met of zonder salaris.

    BeantwoordenVerwijderen