26052015 | maar zo zijn we niet getrouwd

een huwelijksbevestiging in St. Servaas, Maastricht

Afgelopen week werd Kees van der Staaij uitgenodigd in het televisieprogramma De Wereld Draait Door om daar zijn campagne voor trouw te promoten. 

Prem Radhakishun mocht ook aan tafel zitten en als eerste zijn keuze maken wat betreft de billboards. Hij zette meteen een pistool tegen zijn hoofd en ging voor 'bemin je gezin'. Dat van het pistool begreep ik niet helemaal - hoe erg is het om je mening te geven over een initiatief van een politieke partij waar je totaal niets mee hebt - en zijn beredenering was ook behoorlijk wanhopig; 'dat is tenminste iets wat je voor bent. En al dat andere vind ik maar gepredik van mensen die een tweeduizend jaar oud boek als het Woord van God nemen, terwijl het door domme mannen geschreven is om vrouwen te onderdrukken.'
Hè?

Ik zat natuurlijk meteen op het puntje van mijn stoel, want ik ben een vrouw en voelde me natuurlijk aangesproken. Alhoewel ik het niet herkende; de Bijbel een boek om vrouwen te onderdrukken. Dat van die domme mannen ook niet. Ik vond Prem maar een domme man. Want wat schetst mijn verbazing; Prem is zelf een vrouwenonderdrukker, mijns inziens. Nogal kortzichtig om dan met zo'n openingszin te komen. 
Aan het einde van het gesprek beweerde hij namelijk zonder blikken of blozen dat hij seks belangrijker vindt dan trouw. En om het nog onnozeler te maken, citeer ik; 'Als Diana en ik trouw hebben en geen seks, dan laat ik Diana echt wel schieten hoor. Als Diana morgen zegt; 'We hebben geen seks meer, we hebben een prachtig leven, ik kan niet zonder haar, maar dan ga ik echt .... (onverstaanbaar).' En op de vraag van de tafelheer Marc-Marie Huijbregts; 'Heb je Diana alleen voor de seks?' antwoordt hij bevestigend; 'Voornamelijk wel.' 
Hè?

Zeg Prem, als je mijn echtgenoot was, dan hadden we een probleem. Ik zou het ontzettend vernederend vinden als mijn man zo over mij sprak tegenover weet ik het hoeveel duizenden Nederlanders. Over mij sprak als een stuk vlees om je lusten te bevredigen. Dat vind ik ook een bepaalde vorm van onderdrukking, hoor. Het klinkt ook een beetje als een opgeschoten en opgewonden puber, die denkt dat dit heel mannelijk en stoer is. 
Trouw is dieper, langer en verbindend, zoals Marc-Marie het zei. 

Wat me overigens stoorde aan het gesprek - en dat was bij de uitzending bij Pauw over hetzelfde onderwerp ook al het geval - is dat een gesprek over trouw al snel verzandt in een gesprek over seks. Heb ik iets gemist? Is het veranderd nadat wij getrouwd zijn, die belofte die je doet? In plaats van 'liefde en trouw tot de dood' 'seks tot de dood'? 
Ja, dan heb je wel een paar minnaars nodig, want seks an sich verzadigd niet. Dan heb je plat gezegd elke keer je hoogtepuntjes nodig om gelukkig te zijn. Als dat tegenwoordig je relatie in stand moet houden, vraag je wel iets onmogelijks van jezelf en elkaar. Met als gevolg dat de kans groot is dat de één de ander laat schieten... Misschien toch een paar boekjes lezen over het onderhouden van een relatie, of nog beter; de basis van een relatie; liefde en trouw. Een zoektocht naar het hart van de ander. Een plantje groeit niet zonder wortel, Prem. Zie seks niet als de wortel, maar als extra voeding.

De definitie van trouw vullen we tegenwoordig heel bijzonder in. Binnenkort beweren we dat een NSB'er in de oorlog niet ontrouw was aan zijn vaderland, maar trouw aan de vijand én het vaderland, omdat hij er eerlijk voor uitkwam. Zolang je maar tegen je partner - de echte - open en eerlijk blijft over je relaties en minnaars buiten de deur, is er niets aan de hand en hebben we het nog steeds over trouw. Zegt men.
Ook goed voor het zelfbeeld van de partner, lijkt me. De vrouw voelt zich vast heel geliefd, de man zeer gerespecteerd. 
Ik zou me tweedehands voelen. Of ik nou degene ben die er een ander op na houdt of degene ben die thuis op de bank wacht. Ik geloof niet dat het voldoening geeft, je gelukkig maakt. 't Is toch net een suikerspin, zo'n relatie buiten de deur? Het ziet er enorm uit, lekker zoet ook... aangenaam, die aandacht van je vlam. Het blijkt een kleverige, plakkerige, smerige, onhandige en vooral heel lege bedoening op een stokje te zijn.
Het is zo egoïstisch om op die manier in je relatie te staan. Verwoestend ook. Het is een levenskunst om lief te hebben, jezelf te geven. Te dienen, te vragen naar de ander... Ik spreek uit bijna negen jaar ervaring... hard werken. Kritisch kijken naar... jezelf en niet als jouw verwachtingen op de schouder van je echtgenoot drukken.
Bla bla bla. Nee, ik ben geen fossiel, maar al zolang de wereld bestaat blijkt dat een relatie in stand te houden. Zodra we gaan knutselen aan die 'werkvorm' komt er verwijdering, spanning, miscommunicatie, enzovoorts. De Bijbel is wat dat betreft een heel mooi boek om die lessen te leren. Van God Zelf, de Schepper van de mens en Schenker van het huwelijk. Zouden wij het beter weten?

Prem had ook een Bijbel mee. Waarschijnlijk om van der Staaij mee om de oren te kunnen slaan. Het Boek is niet open geweest, maar ik was wel benieuwd welke tekst hij wilde citeren. Ik doe alvast een voorstel; 
Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, ... Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief... Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; ...uit Efeze 5:21-33
Gij mannen, insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende,... 1 Petrus 3:7
Hoe bedoel je dom en vrouwonderdrukkend? En ik adviseer Prem om thuis maar eens zijn excuses aan te bieden voor z'n opmerking. Want zo zijn ze vast niet getrouwd. 

Ps. Breek jij je nek over de teksten van de onderdanige huisvrouwen? Verdiep je er dan eens in. Het valt echt heel erg mee ;)

2 opmerkingen:

  1. Het zijn schitterende teksten. Onderdanig wordt denk ik vaak gezien als monddood, dom, lager dan die ander. Daar heb je ook kans op als de man dominant en egoïstisch is. Maar ho, ho, er wordt ook heel wat van de man gevraagd.
    Onderdanig is denk ik dat je bereid bent de minste te zijn, liefdevol en geduldig, dienend. Hoe kan dat verkeerd zijn? En wat de man moet doen... da's ook niet mis. Het beste met je vrouw (en gezin) voor hebben én ALLES voor haar over hebben. Oef. Ik ken maar één Iemand die die eigenschap perfect beheerste.

    Die teksten in de Bijbel zijn bedoeld om man én vrouw tot hun recht te laten komen. Als ze er allebei gehoor aan geven, kan een relatie geweldig evenwichtig en liefdevol zijn. Ook wij werken al bijna 11 jaar heel hard voor zo'n mooie relatie. Dat gaat met vallen en opstaan. Maar dat je ervan tot je recht komt, allebei, dat weet ik inmiddels wel zeker!

    Bedankt voor je mooie stukje. Amen zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd. Ik wilde het nog uitwerken, maar dan werd het stuk zo lang ;) Wie weet komt er nog een vervolg over de vrouw...

      Verwijderen