20042014 | naar buiten




"...niet zo warm," zei hij. De man van het weerbericht. Nou, ik vond het van 't weekend anders warm genoeg. Meteen met z'n allen naar buiten; wat rommelen in de tuin enzo. Heerlijk!
Ik droom van een moestuin - eentje waar je van kan leven, maar bij gebrek aan ruimte (ik wil ook nog een kinderpicknickbank, de vlinderstruik en een relax loungeset kwijt kunnen) hebben we een kleine bak waar nu twee aardbeienplanten in groeien, nog van vorig jaar. Van het weekend heb ik er wat kruidenplantjes in gezet. Kruiden voor de soep of pesto of om thee van te zetten. In het kas-kastje, die ik een paar jaar geleden voor moederdag kreeg, ontkiemt nu onder andere de broccoli. Zo mooi om te zien!
Ook leuk dat je de tuin 'gebruikt'; het geeft zo'n bijzonder gevoel van huiselijkheid en tevredenheid om je citroenmelisse of munt te plukken voor een ontspannend thee-momentje...

Overigens, eerlijk gezegd vind ik onkruid wieden nog het makkelijkst van het hele tuinieren. Ik kan echt genieten van de pioenrozen in bloei of een bosje geurige lavendel met zoemende insecten. Maar er zitten hier gaten in de tuin. Van die kale stukken aarde. Wat zet ik daar, hoe hoog wordt het en is het zo niet te vol? Hoe snoei ik de struikrozen en wanneer knip ik de beukenhaag? Een tuin 'bouwen' en onderhouden is nog niet zo makkelijk. Daarnaast is tuinonderhoud ook niet gratis; bepaalde plantjes vervang je per seizoen, er gaat iets dood, de haag vol luis enzovoorts. 

Maar waar hebben we het over? Onze voor- en achtertuin zijn altijd nog meer dan een betonnen balkon. En we hebben hier een heerlijk hofje om buiten te kunnen zitten of te spelen. 
Om te laten zien dat het niet helemaal perfect is hier (dat zou je toch denken met bovenstaande foto's, ha!) hieronder nog een stukje bouwkavel in beeld. Vanavond maken we het af. Met 'we' bedoel ik natuurlijk Reint. Ik zorg voor een bakje koffie. En dan kunnen de kinderen daar fijn in hun zandbakschildpad spelen. Jammer van het gras. Maar dat is eigenlijk geen goede omschrijving voor dat stuk mos met modder. 

Nu nog even aan de poets voor Lev uit school komt. Anders hebben we hier straks binnen ook mosvorming. Bleh.

Ps. Nog meer 'buiten' vor kinderen? Meld je kind (gratis) aan bij natuurmonumenten. Je ontvangt informatie, tips en inspiratie voor je kinderen om het buiten-zijn te stimuleren. Voor €7,50 per jaar ontvang je materiaal per post, maar je kunt ook kiezen voor de gratis variant per mail. 


2 opmerkingen:

  1. Wij hebben hier op de kale stukken grote stenen of schelpen gelegd. Iedere keer verzamelen we weer wat tijdens wandelingen of strand bezoekjes en daarmee worden de "kale" stukjes opgevuld :) Mss een idee voor je, scheelt ook onkruid wieden ....

    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé wat een goed idee zeg! Dat is leuk. Ik verzamel al takken, die doen we in zinken potjes aan de schutting. Dank voor deze tip!

      Verwijderen