27032015 | goed speelgoed




Ik heb de maanden januari en februari als behoorlijk pittig ervaren. Ik weet niet wat het was. Een paar keer ziek geweest, de algehele winterdip die we hier massaal hadden of gewoon heel slecht opgevoede en vervelende kinderen om achter het behang te plakken (Lev moest naar school, Leah Nore in een rottige fase waarin je heel de dag alles verbieden moet) of misschien de hormonen... Zegt u het maar. Soms loopt het even niet.

Maar het is maart en met het voorjaar bloeien ook wij weer op. Lev gaat naar school. Als we daar wat langer ervaring mee hebben zal ik eens schrijven hoe dat vanaf de zijlijn allemaal door mij ervaren wordt. In ieder geval kan gezegd worden dat hij zich beter vermaakt. Hij heeft weer een vernieuwde voorraad speelgoed gekregen voor zijn verjaardag. Sommige doosjes- zoals die van de LEGO - zijn nog niet eens opengemaakt, de stickers en geurstiften liggen ook nog onaangeroerd in de kast. Gewoon, omdat hij zich prima vermaakt met al het andere en we hier dus niet alles tegelijk overhoop halen in het kader van de goede orde. Onze ervaring is dat er dan niet meer gespeeld wordt. 
Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen voor het 'niet goed spelen', las ik in hier. Wat maakt speelgoed goed? Onder andere de hoge speelwaarde. Dat is "als het meerdere gebruiksmogelijkheden in zich draagt (die het veelal ook mogelijk maken dat het speelgoed met de kinderen "meegroeit") en zowel voor solitair als samenspel geschikt is." 

Ik ben bijvoorbeeld niet zo'n voorstander van 'geautomatiseerd' speelgoed. Een paar auto's met echte sirenes is leuk. Maar afgezien van het feit dat je op de duur gek wordt van de stemmetjes en liedjes bij bepaald speelgoed, is het ook niet altijd heel bevorderend voor bijvoorbeeld de fantasie en dus het speelplezier. Op zoiets raken kinderen op den duur uitgekeken. Daarom ben ik reuzeblij met het 'Kinectic sand', waar zowel Lev als Leah Nore (onder begeleiding) zich zo leuk mee vermaken. Een plastic bestek erbij met een bekertje of bakje en dan lekker kneden, snijden, bouwen en prikken. Omdat het voor 98% uit zand bestaat is het dus 'echt zand', met dat verschil dat het goed plakt. 
Het plakt aan elkaar. Dat is handig voor het bouwen. Maar het plakt niet aan je handen. En het is dus wel weer goed op te ruimen als het op de grond valt. We gebruiken zelf een groot dienblad met daaronder een nog groter tafelzeil of een placemat. Zo houd je de boel wat beter bij elkaar. Hier een filmpje van het spul. Dat garandeert voorlopig speelplezier!

De factor 'realistisch' speelt ook een rol. Naast de pollepels van mama heb je de gereedschapskoffer net als papa. Kinderen blijken een voorkeur te hebben voor 'echt'. En dat brengt me bij Sonia's Tree Change Dolls.
Leah Nore is ook toe aan iets nieuws. De box gaat nog prima, maar is ze op den duur wel zat. Waar maken we haar blij mee? Ze is een echt moedertje. We maken haar blij met poppen, een boodschappenmandje en tasjes. Als een dame stapt ze rond. Ketting om, de tas of emmer elegant aan haar arm bungelend, bij haar elleboog, pop met liefde tegen zich aangeklemd. Je zal haar niet snel de pop bij slecht de arm mee zien sleuren. Schattig.
Zelf was ik altijd meer van de barbies. Nu zag ik een filmpje waar ik heel blij van werd. (hieronder te zien) Sonia maakt van de zwaar opgesmukte plastic dames hele lieve en vooral menselijke poppen. Zo mooi! Aan het einde van het eerste filmpje zie je hoe de voorkeur voor grote en kleine meisjes uitgaat naar de poppen zonder 'gigantic lips' en 'the new faces'. In het tweede filmpje legt ze uit hoe ze het doet.

Ik vind dit veel beter voor de meisjes. Er zal vast wel ergens blijken uit onderzoek dat Barbie samen met de 'fasion industry' en de rest van de reclamewereld zorgt voor talloze verdrietige en onzekere meisjes. (Ja, hier heb ik al wat, inclusief 'hoe-val-ik-af lijstje van een zevenjarig meisje.)
Nu zal het daar vast niet allemaal van afhankelijk zijn, maar ik ga voor de poppen van Sonia. Wordt hier fan van haar facebookpagina. En klik hier om een pop te kopen (eh, ze zijn momenteel uitverkocht, vanaf 28 maart weer een aantal te koop).

3 opmerkingen:

  1. Gezellig blogje. Ik heb genoten van de POPPEN video! Maar ook van die bovenste foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reageerd op je blog maar mijn comment was opeens weg toen ik op publiceerde duwde. Ik vind je blog heel leuk, evenwichtig en wat een grappige klauterfoto.

    Met veel interesse de eerste video gekeken. LEUK

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem28.3.15

    Die popjes, die de mevrouw maakt zijn VEEL mooier!

    Ik ben benieuwd hoe je het ervaart dat Lev naar school gaat. Over een poosje schrijf je daar vast een leuke blog over.

    BeantwoordenVerwijderen