BISCUIT - van yoghurt en speltmeel

Ik houd van koken en bakken. Maar vooral in dat laatste ben ik echt geen ster. Het aanrecht staat altijd te vol, ik knoei en vergis me in de volgorde en vaak blijkt dat ik niet de juiste ingrediënten in huis heb, dus sla ik aan het improviseren wat dus lang niet altijd goed uitpakt. Maar dit recept... dat kan iedereen. Zelfs ik.

Wat heb ik nodig voor 20 koekjes?
*2 eieren *60 milliliter yoghurt *100 gram rietsuiker *85 gram en een beetje speltmeel *garde *eetlepel *wat roomboter en een *kwast om de *bakplaat in te vetten

Heb ik. Wat nu?
*Verwarm de oven voor op 200 °C. Vet de bakplaat in met roomboter. Bestrooi dit met wat meel (goed uitspreiden) en klop de overtollige meel eraf. Dan heb je dat maar alvast gedaan.
*Klop het ei met de suiker tot een luchtige massa (het wordt met gewone suiker wat lichter, maar dat was niet mijn beleving bij rietsuiker, omdat het - denk ik - donkere suiker is).
*Voeg de yoghurt toe en weer kloppen... meel erbij en weer kloppen. Het wordt een wat stroperig beslag.
*Neem de beslagkom links in de hand, de lepel rechts - of als je links bent andersom - en schep nu met de lepel kwakjes op de bakplaat. Het loopt iets uit, maar dat geeft niet. Schep totdat de bakplaat vol of het beslag op is en doe de bakplaat in de oven. Bak de koekjes zo'n 10 tot 15 minuten (het ruikt zo heerlijk hè?), laat ze afkoelen op een rooster.

Nog tips?
*Houd ze in de gaten in de oven. Het zijn nogal platte koekjes, dus ze branden snel aan. Zet de bakplaat dus ook niet te hoog in de oven.
*Door de yoghurt zijn de koekjes wat 'taai' van structuur. Maar goed te eten, hoor! Zoonlief smult ervan.
*Ik ga het de volgende keer eens met zelfgemaakte chocobrokjes proberen om chocolate chip coockies te maken. Dus wordt vervolgd.
*Bak het voor je bezoek krijgt, ruikt het zo heerlijk knus en huiselijk =P

2 opmerkingen:

  1. Anoniem30.1.13

    (sorry,dat reageren is ingewikkelder dan ik dacht, wilde met link naar mn eigen blog)

    hoihoi , nu je het over eten ed. hebt: die ene speculaasvorm.. je gebruikt die als mal, niet om in te bakken, dus je hebt er maar eentje nodig. Hoor ik vandaag ook pas voor het eerst. Ik ga gelijk bakken!

    Ennuh, dat ene boek is door mijzelf gemaakt. Alleen de eerste katern is vormgegeven hoor, de rest is leeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt? Oh nee hè... weer een project op stapel...

    BeantwoordenVerwijderen